Waarom hebben zonnepanelen een lange levertijd? Een interview met Lennart, manager Service & Logistiek

Stijgende prijzen, lange levertijden en een groot tekort aan personeel. De wereld verkeert enigszins in crisis. Of zijn het juist uitdagingen? Hoe je er ook naar kijkt, de realiteit is dat dingen momenteel wat langer duren. Niemand weet dat beter dan Lennart, hoofd planning van Mobisolar. 

Mondiale kwesties hebben namelijk direct impact op bedrijven. Helaas ontspringt Mobisolar de dans niet. Zonnepanelen zijn een nieuw stukje technologie. En dat betekent dat de vraag in Nederland enorm is, maar het aanbod beperkt. 

Hoe ga je hier als bedrijf mee om? Wat moeten consumenten weten op het moment dat ze zonnepanelen bestellen? Dat zijn een paar van de vragen die we Lennart stellen. 

Wat houdt jouw werk bij Mobisolar precies in? 

“Operationeel houd ik me met meerdere dingen bezig. Zo ben ik verantwoordelijk voor de aftersales en zorg ik dat klanten na ontvangst van de zonnepanelen van alles gebruik kunnen maken. Daarnaast doe ik de inkoop van materiaal en verzorg ik de planning voor onze monteurs.

Vooral de planning is soms een uitdaging. Bestel je vandaag zonnepanelen, dan komen we deze over ongeveer acht maanden installeren en plaatsen.” 

Waarom kan dit niet sneller? 

“Dit heeft meerdere oorzaken. De vraag naar zonnepanelen is enorm. Het merendeel van Nederland heeft last van de hoge energieprijzen. Er zijn dus ontzettend veel mensen die nu zonnepanelen willen. Het is noodzaak geworden, omdat de energieprijzen niet meer te betalen zijn.

We hebben dus ontzettend veel werk. Onze capaciteit voor montage is beperkt. Er is krapte op de arbeidsmarkt en ook wij komen lastig aan nieuw personeel. Als jij als werkzoekende met je handen wil werken, dan heb je de banen voor het uitkiezen.” 

Dus er zijn wel voldoende zonnepanelen, maar niet genoeg mensen om ze te plaatsen? 

“Het tekort aan monteurs is wel de grootste reden dat er nu een wachtrij is. Maar met levertijden moeten we ook rekening houden. Bestellen we nu zonnepanelen, dan hebben we die over drie maanden binnen. Voor omvormers is dit zeven maanden. Gelukkig zijn onze voorraden op orde en plannen we ver vooruit. We houden de trends in de markt goed in de gaten, zodat we tijdig kunnen inschatten wanneer we materiaal moeten bestellen. 

Het personeelstekort is ook een uitdaging. Het komt erop neer dat we voor de komende acht maanden al helemaal vol zitten. Op letterlijk elke werkdag zijn onze monteurs al bezet. Bestel je als consument nu zonnepanelen, dan kom je in feite op een wachtrij.” 

Kunnen mensen dan niet beter een half jaar wachten, tot de wachttijden wat korter zijn?

“Langer wachten is juist niet slim. Prijzen kunnen blijven stijgen en het personeelstekort is ook niet zomaar opgelost. Met de spanningen in Oekraïne weet niemand wat er met de gasprijzen gaat gebeuren. Daarnaast wordt materiaal duurder, want er is ook een grondstoffentekort. En daarnaast wordt ook de salderingsregeling afgebouwd, dit is ook nadelig voor consumenten. 

Toch blijven zonnepanelen rendabel. De hele wereld is aan het verduurzamen en dit betekent dat groene energie altijd goedkoper zal zijn dan gas. Met de huidige prijzen heb je de investering in zonnepanelen binnen twee tot drie jaar terugverdiend. Als jij als consument nog maanden blijft uitstellen, dan gaat dat je op de lange termijn meer geld kosten.” 

Monteur Lennart

Zitten er ook positieve kanten aan de huidige markt? 

“Natuurlijk! Voor onze branche is het natuurlijk een goed teken. Er is ontzettend veel werk. Maar ook voor consumenten zijn er veel voordelen. Als zonnepanelen niet zouden bestaan, dan zouden we nu allemaal slachtoffer zijn van de hoge energieprijzen. 

De technologie blijft ook verbeteren. Er komen steeds meer smart devices, zoals bijvoorbeeld een accu opslag. Daarmee kan je opgewekte energie opslaan en later gebruiken. Ook zijn een warmteboiler en een laadpaal aan huis steeds gebruikelijker. Hierdoor kun je steeds efficiënter met je energievoorziening omgaan. 

Wat mensen wel kunnen onthouden, is dat het uitstellen van zonnepanelen kopen je in feite meer geld kost. Ja, je moet acht maanden wachten voordat je niet meer afhankelijk bent van gas. Maar blijf je uitstellen, dan duurt het waarschijnlijk nog langer. Je blijft dan afhankelijk van netstroom. 

Kies je ervoor om binnenkort te bestellen, dan ben je nog ruim op tijd. Je kunt dan volgend jaar profiteren van goedkopere energie.” 

Mondiale kwesties hebben namelijk direct impact op bedrijven. Helaas ontspringt Mobisolar de dans niet. Zonnepanelen zijn een nieuw stukje technologie. En dat betekent dat de vraag in Nederland enorm is, maar het aanbod beperkt. 

Hoe ga je hier als bedrijf mee om? Wat moeten consumenten weten op het moment dat ze zonnepanelen bestellen? Dat zijn een paar van de vragen die we Lennart stellen. 

Kennismaken?

We nodigen je graag uit voor een kopje koffie of thee bij ons in de showroom. Liever bij jou thuis? Ook geen probleem! Plan direct een vrijblijvende afspraak in.

Kennismaken?

We nodigen je graag uit voor een kopje koffie of thee bij ons in de showroom. Liever bij jou thuis? Ook geen probleem! Plan direct een vrijblijvende afspraak in.

Kennismaken?

We nodigen je graag uit voor een kopje koffie of thee bij ons in de showroom. Liever bij jou thuis? Ook geen probleem! Plan direct een vrijblijvende afspraak in.

Kennismaken?

We nodigen je graag uit voor een kopje koffie of thee bij ons in de showroom. Liever bij jou thuis? Ook geen probleem! Plan direct een vrijblijvende afspraak in.

Makkelijk en snel een offerte aanvragen

Wij waren al een tijdje op zoek naar een partij om zonnepanelen te laten leggen. Onze schoonzoon is ook werkzaam in de installatie, waardoor ik goed wist waar ik naar moest kijken. Eenmaal in contact met onze elektriciën kregen wij het advies om contact op te nemen met Mobisolar.