Terugleverkosten zonnestroom is een schoolvoorbeeld van eerlijke handel

Opnieuw staan de kranten vol over de terugleverkosten van energiemaatschappijen. Afgelopen tijd kondigde leverancier Greenchoice aan kosten in rekening te brengen bij klanten met zonnepanelen en om stroom overdag goedkoper te maken. Vorige week werden er ook Kamervragen gesteld over de terugleverkosten van energiemaatschappijen. ‘Kan het zijn dat energieleveranciers de kosten ten onrechte in rekening brengen’, was de strekking van de vragen. Wat is er precies aan de hand?

Volgende fase

Dat er over dit onderwerp wordt gesproken in Den Haag is logisch. Wel is het goed om wat duiding bij het vraagstuk te geven. Het in rekening brengen van terugleverkosten is namelijk een logisch gevolg van wat er in Nederland gaande is. We zijn in de volgende fase van de energietransitie beland en daar horen nieuwe maatregelen bij. In totaal zijn er in Nederland twee miljoen daken waar zonnepanelen op liggen. Daarmee hebben we de meeste zonnepanelen per inwoner in de wereld. Dit betekent dat er ontzettend veel zonnestroom wordt teruggeleverd aan het net. Hierdoor hebben energiemaatschappijen hogere kosten, want het net wordt met veel meer werkzaamheden belast.

Onoverkomelijk

Voor sommige mensen lijkt het alsof mensen met zonnepanelen een boete krijgen, maar dit is een verkeerde benaming. Het bedrag dat wordt ingehouden op de opbrengst, gebruiken de energieleveranciers om het elektriciteitsnet te onderhouden. Je krijgt nog steeds een aantrekkelijke vergoeding voor het terugleveren van stroom, maar je staat van dat bedrag dus een klein beetje af. Anders zouden energieleveranciers de kosten voor het beheer van het stroomnet bij andere huishoudens moeten verhalen – die geen zonnepanelen hebben. Doordat het aantal huishoudens met zonnepanelen blijft stijgen, wordt de groep zonder panelen alleen maar kleiner. De kosten voor deze groep zouden dus alleen maar toenemen

Vergelijk het eens met wegenbelasting. Stel nou dat de overheid beslist dat alle Nederlanders met een groene auto geen wegenbelasting meer hoeven te betalen. Steeds meer mensen met een gele auto besluiten dat het gunstiger is om ook in een groene auto te rijden en stappen over. De kosten voor het onderhoud van de Nederlandse wegen blijven intussen gelijk. Maar omdat steeds meer mensen een groene auto nemen, worden de onderhoudskosten van de weg bij de eigenaren van gele auto’s neergelegd. Is dat eerlijk?

Terugleverkosten doorberekenen aan mensen met zonnepanelen is een onoverkomelijke maatregel. Toch blijven panelen bijzonder interessant. Daarnaast is het belangrijk om te vermelden dat de ACM alle kosten en maatregelen die energieleveranciers doorvoeren grondig onderzoekt. Zo blijft de energiemarkt eerlijk en transparant. Deze volgende fase in de energietransitie stimuleert mensen om bewust, duurzaam en voordeliger met stroom om te gaan. Hoe beter je dit doet, hoe meer geld je eraan verdient. En dat is waar we ons in de toekomst allemaal van bewust van moeten worden: hoe maken we met z’n allen zo efficiënt mogelijk gebruik van energie?

Deel dit:

Meer berichten

Bekijk binnen 1 minuut wat je kunt besparen

In 3 korte stappen een voorstel op maat, inclusief prijsindicatie en opbrengst per jaar.